Sosiaalisen median sovellukset ja koulumaailma – häntä heiluttaa koiraa vai toisinpäin?

Tänään Helsingin Sanomissa Satu Pajuriutta kertoi joukosta vantaalaisia koulukuraattoreita, jotka ovat testanneet sosiaalisen median käyttöä työssään vuoden 2014 keväästä lähtien hyvin tuloksin (HS 11.4.2017 / ”Kuraattorit päivystävät nyt Instagramissa ja Whatappissa Vantaalla”).

”Osa kuraattoreista halusi muutama vuosi sitten oppia ymmärtämään nuorten käyttämiä sosiaalisen median sovelluksia ja alkaa käyttää somekanavia työssään. Niinpä syntyi idea sosiaalisessa mediassa toimivista koulukuraattoreista, joille voi esimerkiksi lähettää ääniviestin ja jotka ilmoittavat Instagramissa, milloin he ovat tavattavissa”, kirjoittaa Pajuriutta ja jatkaa, että moni kokeilun aikana ideoiduista käytännöistä osoittautui niin toimiviksi, että kaikilla noin 40:llä Vantaan kuraattorilla on nyt käytössään älypuhelimet ja tablettitietokoneet.

Laitteet – millaista kommunikaatiota ne mahdollistavat?

Erilaiset uudet some- ja nettisovellukset mahdollistavat mm. yhteydenpidon matalalla kynnyksellä. Monista keskustelua herättävistä piirteistään huolimattakin myös esim. Wilma-järjestelmä (koulujen, oppilaiden ja vanhempien välillä käytettävä sähköinen viestintäpalvelu) on  kiistattomasti lisännyt ajantasaista kommunikaatiota kodin ja koulun, opiskelijoiden ja opettajienkin välillä. Verkko- ja monimuoto-opiskelut kuuluvat tähän samaan lokeroon: tekniikka mahdollistaa opiskelun muutoinkin kuin läsnä ja lähellä. Vastaavasti samankaltaisia haasteitakin on molemmissa.

Uusien yhteydenpidon muotojen käyttöönotossa haasteena on paitsi tietoturva, niin myös hyvin eritasoinen laitekanta sekä kouluissa että kotona. Kaikilla ei ole käytössään älypuhelimia tai tabletteja eikä ajantasaista läppäriä/tietokonetta, mobiilinettiä, applikaatioita jne. Tai tietotaitoa käyttää em. välineitä.

Kiinnostavaa on myös koulutyön ja vapaa-ajan välisen rajan hämärtyminen erilaisten etä/verkko- ja sosiaalisen median sovellusten myötä. Haluavatko opiskelijat tai opettajat olla tavoitettavissa 24/7 tai käyttää työ/koulu/opiskeluasioihin samoja medioita kuin vapaa-ajallaan? Sekoittaako se puurot ja vellit hyvällä vai huonolla tavalla? Esimerkiksi nopeat pikaviestipalvelut ovat erittäin käteviä ja helppoja käyttää verrattuna kouluviestinnän virallisiin kanaviin. Monet tehtävät voisivat helpottua sopivien sovellusten ansiosta. Kysymys kuuluukin miten kouluissa voitaisiin panostaa rakentavasti sosiaalisen median työtapojen opetteluun ja jalkautukseen sekä tekniseen konkretiaan? Miten pitää huolta siitä, että kaikissa kouluissa olisi ajantasainen tietotekninen infra ja laitekanta, jotta niistä ei synny kouluja eriarvoistavaa vedenjakajaa?

Helsingin Sanomien artikkelissa haastateltu Verkkonuorisotyön valtakunnallisen kehittämiskeskuksen Mimmi Mäkinen kuvaa tilannetta kuraattorien keskuudessa: ”Osa työntekijöistä kyllä haluaisi käyttää somea nuorten kanssa. Hallinnollisesti ei kuitenkaan aina ymmärretä, että älypuhelin tulisi työvälineeksi, ja niihin ei löydy rahaa.”– – ”Tavallista on myös esimerkiksi se, että tietosuoja-asioihin vedoten torpataan somen käyttöönotto, eikä edes selvitetä, mitä asialle voisi tehdä.”

Kiinnostusta sosiaalisen median käyttöön kouluissa kyllä on, mutta laitteiden  ja rahoituksen puute sekä moninaiset tietoturvahaasteet hidastavat käyttöönottoa.

”Somea ei saa käyttää salassa pidettävien tietojen välittämiseen, eikä siellä voi kertoa arkaluontoisia henkilötietoja, mutta se sopii hyvin yleisistä asioista tiedottamiseen ja on hyvä ja nopea väline siihen”,  koulukuraattoreiden yhdistyksen puheenjohtaja Gråsten-Salonen sanoo HS:n artikkelissa.

Millaisia kokemuksia Suomen eri kouluista löytyykään somen käytössä koulukontekstissa? Eri oppiaineissa, projekteissa jne.? Entäpä miten verkko- ja monimuoto-opiskelua voisi parhaiten tukea somen avulla? Nykyään on tarjolla valtavasti erilaisia (media)työkaluja, joita kouluissa ja opiskelussa  voidaan varmasti hyödyntää vastuullisesti, arkityötä helpottavasti ja tasa-arvoisesti :D!

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.